Een dag bij de Keuringsraad

Een dag bij de Keuringsraad

Een dag bij de Keuringsraad

Suzanne Groenenberg is expert gezondheidsreclame bij de Keuringsraad. Wat doet ze op een werkdag? En wat maakt werken bij de Keuringsraad bijzonder? Kijk een dagje met haar mee!
 
6:00 uur
De wekker gaat. Gisteren ben ik vroeg naar bed gegaan, maar het was een warme nacht. Het lukt daardoor niet om meteen op te staan. Ik draai me om en snooze nog even.
 
6.18 uur
Oké, nu moet ik er echt uit, anders kom ik te laat. Ik sta op. Opeens bedenk ik dat ik gisteren mijn ontbijt en lunch al heb klaargemaakt. Wat een goed idee.  Moet ik vaker doen, want het scheelt weer wat tijd.
 
6:45 uur
Tijd om te vertrekken. Ik stap in de auto en kan zoals altijd doorrijden tot Den Bosch. Daar is het steevast aansluiten in de file. Het is niet anders. Ik zet de radio wat harder en geniet van deze gedwongen rust. Het scheelt dat ik weet dat het daarna meestal weer lekker doorrijdt. 
 
8.30 uur

Ik kom aan op kantoor in Amsterdam. In ons pand is het zelfs middenin de zomer eigenlijk nooit echt warm. Maar vandaag is het buiten 30 graden en is het zelfs hier wat broeierig. Terwijl ik me afvraag wat de dag ons gaat brengen, maak ik een lekkere cappuccino voor  m’n collega’s en mijzelf en ik ga aan de slag. Vandaag maak ik de planning: ik verdeel digitaal de aanvragen die zijn binnenkomen via ons klantportaal en onze mail. Aan iedere beoordeling koppel ik een of meerdere collega’s die zich hier vandaag in mag / mogen verdiepen. 
 
9.01 uur
Het eerste telefoontje: een vraag over een beoordeling. Ik ga op zoek naar de collega die deze reclame-uiting heeft beoordeeld. “Nee, ze is niet aanwezig vandaag. Maar als u aangeeft over welk dossier het gaat, zal ik kijken of ik u kan helpen”, antwoord ik op vriendelijke toon. Daar gaat m’n planning. Zo gaat het vaker bij de Keuringsraad.
 
9.45 uur
We hebben met z’n allen een pittige discussie over een advertentietekst die ik aan het beoordelen ben. Zo gaat dat regelmatig, iets is zelden zwart-wit. We hebben vaak te maken met een grijs gebied als het gaat om gezondheidsreclame. Dan heb je echt de hulp nodig van je collega’s om een goede beslissing te kunnen maken. Vandaag hebben we zeker een keer of 10 van dit soort overlegmomenten. Ik kan hiervan genieten. Het houdt je scherp en zorgt ervoor dat je echt meedenkt met de klant. 
 
10.30 uur
Zo, nu eerst nog een cappuccino en een glas water. Ik praat bij met een collega en we bespreken onze vakantieplannen. Ik wil net beginnen over de reis naar Brazilië die ik ga maken, maar dat lukt niet. De telefoon gaat alweer: “Deze beoordeling heeft toch veel spoed. De folder moet morgen naar de drukker! Kunnen jullie deze vandaag nog bekijken?”, hoor ik wanhopig aan de andere kant van de lijn. “We gaan ons uiterste best doen!”, zeg ik optimistisch. Die planning ziet er na anderhalf uur alweer heel anders uit.
 
12.30 uur
We nemen er niet altijd de tijd voor, maar vandaag wel. Gelukkig, want ik heb niet voor niks gisteravond al mijn salade klaargemaakt. We lunchen aan de hoge tafels in de lunchruimte die we delen met de collega’s van de Stichting Reclame Code. 
 
13.00 uur
Glas koud water erbij en weer verder. 
 
15:00 uur
Een collega vraagt mijn hulp, ze twijfelt over een beoordeling. Opeens herinner ik me een soortgelijke aanvraag. Samen zoeken we op hoe we die destijds hebben beoordeeld. Het helpt om tot de juiste inzichten te komen. Fijn om haar even te kunnen helpen!
 
16.00 uur
Voor onze nieuwsbrief zoek ik nog wat cijfers uit over monitoring en het aantal aanvragen in het eerste halfjaar.
 
17:00 uur

Einde van de dag: nog even dat laatste mailtje wegwerken en dan is alles voor vandaag weer gelukt. Die planning hebben we gewoon gehaald. Ik ben trots op mezelf en op mijn hardwerkende collega’s! 
 
17:10 uur

In de auto en naar huis. Vandaag valt het mee met de file, zal wel aan het warme weer liggen. 
 
18:30 uur
Thuis, snel eten en dan snel naar de kickboksles. 


 

 

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
Aangepaste tarieven

Aangepaste tarieven

Vanaf 1 februari 2024 gelden er aangepaste tarieven. De indexering bedraagt 3,5%. De nieuwe tarieven zijn hier te zien. Ook zijn er een aantal nieuwe diensten toegevoegd:

  • Er is onderscheid aangebracht tussen social media advertenties en social media video’s
  • Een nieuwe dienst voor E-tailers afbeeldingen is toegevoegd. Dit zijn de afbeeldingen die op de productpagina’s van retailers en/of eigen website worden getoond. Andere benamingen die wij ook voorbij horen komen zijn A+ content en USP’s.
  • Een nieuwe dienst voor podcasts is toegevoegd.

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →