Disclaimer bij gezondheidsproducten

Disclaimer bij gezondheidsproducten

Disclaimer bij gezondheidsproducten

Op botanicals, oftewel kruidensupplementen, mogen claims worden vermeld die 'on hold' staan. De Reclame Code Commissie vindt het misleidend wanneer deze claims zonder voorbehoud worden gemaakt. Daarom moet de adverteerder voortaan een disclaimer over de voorlopige toelating van de claim vermelden of de claim zelf kunnen onderbouwen. 
Op botanicals, oftewel kruidensupplementen, mogen claims worden vermeld die 'on hold' staan. De Reclame Code Commissie vindt het misleidend wanneer deze claims zonder voorbehoud worden gemaakt. Daarom moet de adverteerder voortaan een disclaimer over de voorlopige toelating van de claim vermelden ofde claim daadwerkelijk zelf kunnen onderbouwen. 

Goedgekeurde disclaimers
De volgende disclaimers kunnen gebruikt worden: 
  • Gezondheidsclaim in afwachting van goedkeuring door de Europese Commissie
  • Toelatingsprocedure voor deze gezondheidsclaim loopt nog.
  • Evaluatie gezondheidsclaim is lopende.
  • Gezondheidsclaim in afwachting van Europese toelating.
  • Bewijs voor dit gezondheidseffect wordt nog beoordeeld in Europese toelatingsprocedure.
  • Gezondheidseffect is nog niet officieel vastgesteld.
De disclaimer kan gelijk na het gebruik van de volledige gezondheidsclaim worden vermeld. Tip: met een sterretje mag worden aangeven dat de disclaimer alleen van toepassing is op een gedeelte van de claim. 
De disclaimer hoeft overigens niet op de voorkant van de verpakking bij de verkorte claim te worden vermeld. Dit zou de leesbaarheid niet te goede komen en kan leiden tot verwarring.
 
De ‘disclaimer of onderbouwing eis’ gaat in per 1 januari 2019. Bestaande goedkeuringen voor reclame-uitingen met botanicalclaims blijven geldig tot einde geldigheidsduur van de toelating. Voor vermeldingen zonder geldigheidsduur (verpakkingen) geldt dat ze uiterlijk 1 januari 2020 moeten voldoen. 
De Keuringsraad kijkt samen met de Reclame Code Commissie welke criteria gelden als de adverteerder zelf de claim kan onderbouwen en geen disclaimer wil vermelden. 

Bekijk de uitspraak van het College van Beroep van de Stichting Reclame Code
De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →