Extra forte, krachtig of sterk

Extra forte, krachtig of sterk

Extra forte, krachtig of sterk

We zien claims, zoals 'krachtig', 'forte' en 'hooggedoseerd', regelmatig voorbij komen. Het zijn feitelijk allemaal synoniemen voor 'rijk aan'. Die claims zijn alleen toegestaan voor vitamines en mineralen als er tenminste 30% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) of referentie inname (RI) per dagdosering in een gezondheidsproduct zit.

Voor andere nutriënten geldt dat het product 30% hoger gedoseerd moet zijn dan een product binnen het eigen assortiment of een reeks concurrerende producten. De toevoegingen ‘krachtig’ en ‘forte’ kunnen uitsluitend worden gebruikt indien er een directe relatie is met de ingrediënten waarvoor ze aan deze gebruiksvoorwaarde voldoen.

 
Alle suggereren een werking en mogen daarom uitsluitend voor ingrediënten met geautoriseerde en ‘on hold’ claims gebezigd worden. Bovendien mogen ze niet gekoppeld worden aan een claim.
 
Extra forte
Let op: De claim ‘extra forte’ (en 'extra sterk') is geen synoniem voor een toegestane voedingsclaim en mag dus niet.
 
Bestaande productnamen met 'extra forte' mogen nog tot 1 januari 2020 in reclame-uitingen gebruikt blijven worden en de verpakkingen dienen overeenkomstig artikel 28, lid 2 van de Claimsverordening uiterlijk 19 januari 2022 uitgeleverd zijn. Voor nieuwe productnamen met claims 'extra forte' geldt dat dit niet meer mag.
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
Aangepaste tarieven

Aangepaste tarieven

Vanaf 1 februari 2024 gelden er aangepaste tarieven. De indexering bedraagt 3,5%. De nieuwe tarieven zijn hier te zien. Ook zijn er een aantal nieuwe diensten toegevoegd:

  • Er is onderscheid aangebracht tussen social media advertenties en social media video’s
  • Een nieuwe dienst voor E-tailers afbeeldingen is toegevoegd. Dit zijn de afbeeldingen die op de productpagina’s van retailers en/of eigen website worden getoond. Andere benamingen die wij ook voorbij horen komen zijn A+ content en USP’s.
  • Een nieuwe dienst voor podcasts is toegevoegd.

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →