Monitoring: actie van de Keuringsraad

Monitoring: actie van de Keuringsraad

Monitoring: actie van de Keuringsraad

 
In de periode juni/juli kwamen er in totaal 17 klachten binnen bij de Keuringsraad. De meeste gaan over onterecht gebruik van medische claims. We lichten een paar klachten uit, om meer inzicht te geven in de actie die de Keuringsraad heeft ondernomen en het resultaat hiervan.


1. Onterecht gebruik van medische claims

Meerdere klachten gingen over het onterecht vermelden van een medische claim. Bijvoorbeeld op producten met kurkuma, CBD-olie en groenlipmossel.
Actie van de Keuringsraad 
De eerste actie van de Keuringsraad is een brief sturen naar de partij in kwestie. Daarin staat een datum waarvoor een reactie wordt verwacht. Over het algemeen geldt dat organisaties voor die datum reageren en aangeven actie te ondernemen. In een aantal gevallen volgt op de brief een mailwisseling.
Resultaat
Aanpassing van de teksten op de producten of in de advertentie.


2. Claim nummer 1 positie

Eén specifieke klacht betrof een online advertentie waarin werd geclaimd dat een product nummer 1 in Nederland is. Een dergelijke absolute claim wordt gezien als garantie en dat is niet toegestaan. Wat bijvoorbeeld wel mag is claimen dat een product nummer 1 is op basis van verkopen (mits onderbouwd met recent onderzoek en bronvermelding).
Actie Keuringsraad
De Keuringsraad heeft een brief gestuurd en ontving daar binnen een week reactie op.
Resultaat
De advertentie is ingetrokken.


3. Promotie van geneesmiddelen

In de afgelopen maanden kwamen twee klachten binnen over de promotie van geneesmiddelen. In één geval ging het om korting op een kruidengeneesmiddel, in een ander over het aanbieden van gratis zwembadkaartjes bij een geneesmiddel.
Actie Keuringsraad
De Keuringsraad heeft contact opgenomen met beide drogisterijketens om deze specifieke gevallen te bespreken en om te voorkomen dat in de toekomst dergelijke promotieacties plaatsvinden.
Resultaat
De acties zijn gestopt.


4. Ziekterisicobeperkende claim op rode gist rijst

Op een blogpagina werd de suggestie gewekt dat Rode Gist Rijst het bloedcholesterol verlaagt.
Actie van de Keuringsraad
De Keuringsraad heeft contact opgenomen met de aanbieder om uit te leggen dat het hier gaat om een zogenaamde ziekterisicobeperkende claim en dat deze niet mag worden gebruikt.
Resultaat
De gehele website van deze aanbieder wordt ter keuring voorgelegd.


Het belang van monitoring

Monitoring is een belangrijke taak van de Keuringsraad. De Keuringsraad kan zelf in actie komen wanneer zij een publieksuiting onder ogen krijgt, die in strijd is met één van haar Codes. Ook kan een bedrijf een melding doen, waarna de Keuringsraad monitoring opstart. Lees meer over monitoring en toezicht houden.
De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →