Verduidelijking overgangstermijn gebruik forte en extra forte

Verduidelijking overgangstermijn gebruik forte en extra forte

Verduidelijking overgangstermijn gebruik forte en extra forte

Gebruik van claims extra forte, krachtig en sterk
In dit bericht over het gebruik van 'extra forte', 'krachtig' of 'sterk' hebben we expliciet een overgangsperiode aangegeven voor het gebruik van ‘extra forte’ in de naam. De voorwaarden voor het gebruik van de claims 'forte', 'krachtig' en 'sterk' zijn ook verduidelijkt.

Overgangsperiode
Voor het gebruik van deze claims geldt dezelfde overgangsperiode, te weten:   
  • Bestaande productennamen of verpakkingen met de claim 'forte', 'krachtig' of 'sterk' die (nog) niet aan de voorwaarden voldoen, mogen nog tot 1 januari 2020 in reclame-uitingen gebruikt blijven worden.
  • De verpakkingen mogen overeenkomstig artikel 28, lid 2 van de Claimsverordening tot uiterlijk 19 januari 2022 uitgeleverd worden. 

Nieuwe producten
Voor nieuwe producten met claims ‘forte’, ‘krachtig’ of ‘sterk’ gelden de verduidelijkte voorwaarden. 
 
De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →