In de media: Keuringsraad aan het woord in Pointer Checkt

In de media: Keuringsraad aan het woord in Pointer Checkt

In de media: Keuringsraad aan het woord in Pointer Checkt

Aflevering 4 van Pointer Checkt online verschenen. In deze aflevering gaat Tiktok factcheker Marieke in gesprek met onze directeur Janine Galjaard over het gebruik van vitaminesupplementen en medische claims.
 
Steeds vaker promoten influencers een ‘persoonlijke cocktail’ van vitaminesupplementen, maar mag je dan zo maar alles vragen? En hoe zit het met medisch getinte vragen? De Keuringsraad legt uit dat de vragen aan moeten sluiten bij het beoogd gebruik van het supplement en dat medisch getinte vragen misleidend en daarom niet toegestaan zijn. 
 
Bekijk hier de video of bekijk de website van Pointer Checkt.
 
Aangepaste Richtlijn Online Vindbaarheid en Adverteren

Aangepaste Richtlijn Online Vindbaarheid en Adverteren

Vanwege de toenemende mate van automatisering door Google en andere zoekmachines, al dan niet gevoerd door AI, was de Richtlijn Online Vindbaarheid en Adverteren toe aan een update. De nodige aanpassingen zijn in samenspraak met de branchevereniging en de NVWA tot stand gekomen.

Lees verder
De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →