5 redenen om ons in te schakelen
Reclame voor zelfzorgproducten is toegestaan. Wel zijn er regels waaraan adverteerders zich moeten houden. De Keuringsraad houdt toezicht op naleving van deze regels, maar doet nog veel meer. Daarom geven we 5 redenen om ons in te schakelen.
1. We hebben er verstand van
De Keuringsraad heeft een jarenlange expertise opgebouwd in het beoordelen van gezondheidsreclame. Sinds 1926 beoordelen wij claims.
2. Zekerheid dat het goed zit
Als je een uiting voorlegt aan de Keuringsraad weet je zeker dat het goed zit. De uiting voldoet dan aan de wetgeving. Hiermee laat je als organisatie aan het publiek zien dat je je verantwoordelijkheid neemt.
Met de overheid, NVWA en IGJ hebben we werkafspraken gemaakt. Een goedkeuring van een reclame-uiting vooraf door de Keuringsraad voorkomt dat de NVWA een maatregel neemt tegen die reclame-uiting. De NVWA spreekt een bedrijf dat een door de Keuringsraad vooraf goedgekeurde reclame-uiting heeft gebruikt, daarop niet rechtstreeks aan.
3. Je neemt je verantwoordelijkheid
De basis van de Keuringsraad is zelfregulering. Dat houdt kortgezegd in: verantwoordelijkheid nemen voor het eigen handelen. Zelfregulering is een gezamenlijk traject. De Keuringsraad kijkt mee en beoordeelt of je de regels goed hebt geïnterpreteerd. Samen komen we tot uitingen die juist én overtuigend zijn. Dat partijen in Nederland zelf de verantwoordelijkheid mogen nemen, is bijzonder en geeft veel vrijheid. Door reclame-uitingen voor te leggen neem je als organisatie je verantwoordelijkheid.
4. We zorgen dat jouw reclame-uiting wordt goedgekeurd
De belangrijkste taak van de Keuringsraad is het beoordelen van reclame-uitingen. Het gaat dan om gezondheidsreclame voor zelfzorggeneesmiddelen, medische (zelfzorg) hulpmiddelen en gezondheidsproducten. We beoordelen advertenties en commercials in publieksmedia, maar ook uitingen op websites en sociale media, publieksfolders en andere uitgaven. Daarnaast beoordelen we verpakkingsteksten voor gezondheidsproducten en medische (zelfzorg) hulpmiddelen. Het doel van het beoordelingsproces is komen tot een aansprekende reclame-uiting die voldoet aan de wet- en regelgeving.
5. We denken in een vroegtijdig stadium mee
Klanten schakelen ons vaak in op het moment dat er een concept reclame-uiting klaar is. Maar we denken graag in een eerder stadium mee! Als we in een vroegtijdig stadium weten welke marketingplannen er zijn, kunnen we advies geven en eventueel bijsturen. Onze ervaring is dat dit heel veel werk kan schelen! Wil je eens kennismaken en kijken wat er mogelijk is? Maak een afspraak.