
Disclaimers: helderheid in eenvoud
In de praktijk merken we dat er regelmatig verwarring ontstaat over het gebruik van disclaimers bij reclame voor geneesmiddelen, medische hulpmiddelen en gezondheidsproducten. Bijvoorbeeld bij zinnen als Lees voor gebruik de bijsluiter of Lees voor gebruik de gebruiksaanwijzing. Omdat er in retailfolders beperkte ruimte is, maken we gebruik van een uniforme disclaimer. Steeds vaker zien we dat klanten de uniforme disclaimer voor retailfolders inzetten in andere contexten of kiezen voor een combinatie van verschillende disclaimers. Dat leidt tot onduidelijkheid – en dat willen we graag voorkomen.
Daarom maken we het simpeler. We brengen het aantal disclaimers terug en geven per type uiting duidelijk aan welke zin passend is. De disclaimers worden als volgt toegepast:
- Lees voor gebruik de bijsluiter – Enkel voor geneesmiddelen met ruimte om contra-indicaties te vermelden.
- Lees voor het kopen de verpakking – Alle overige uitingen en statussen.
- Lees verpakking – Voor korte of vluchtige media, zoals Google Display-advertenties, waar beperkte ruimte beschikbaar is.
Met deze nieuwe, vereenvoudigde indeling zorgen we voor meer duidelijkheid, zowel voor aanvragers als voor consumenten. Zo houden we samen reclame-informatie begrijpelijk en verantwoord!