Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023
Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.
2023 laat veel verboden medische claims zien
Het afgelopen jaar hebben we meer dan 100 monitoringsverzoeken binnengekregen. Bijna driekwart van de meldingen die we binnenkregen, gingen over reclame uitingen die in strijd zijn met de CAG (Code voor de Aanprijzing van Gezondheidsproducten). Met name artikel 5.2 uit de CAG kwam vaak voorbij, deze stelt dat er voor reclame voor gezondheidsproducten geen sprake mag zijn van een (toespeling op) geneeskundige inhoud.
Soms kwamen we vergaande medische claims tegen. Zo waren onder andere de volgende claims te lezen op een website die quercetine supplementen verkoopt: “Het nemen van quercetine supplementen kan helpen bij het verminderen van pijn die geassocieerd wordt met auto-immuunziekten zoals artritis, maar ook infecties, waaronder die van de prostaat en luchtwegen.” Binnen een dag haalde de aangeschreven partij de pagina offline. Missie geslaagd.
Andere keren waren er kleinere aanpassingen nodig om de melding op te lossen. Claims als “bevordert rust en ontspanning” en “boost het immuunsysteem” die op meerdere websites zijn aangetroffen, laten zien dat het verschil tussen een toegestane gezondheidsclaim en een verboden medische claim in de ogen van sommigen subtiel kan zijn. Door “bevordert” en “boost” hier te vervangen door “ondersteunt” of “helpt”, kunnen we spreken over een gezondheidsclaim. Uiteraard zijn er ook voor gezondheidsclaims regels waar je je aan moet houden. Zo moet de claim gekoppeld worden aan een specifiek ingrediënt en moet het supplement een voldoende hoeveelheid van dat ingrediënt bevatten. In het geval van vitaminen en mineralen hebben we het dan vaak over minstens 15% van de referentie inname per dagdosering. Weten wat je per ingrediënt mag claimen en op welke voorwaarden? Neem een kijkje in onze Claims database.
Ook reviews zijn vaak reclame
Dat teksten op etiketten en productpagina’s als reclame worden gezien, weten de meeste bedrijven wel. Voor sommigen is het nieuw om te horen dat ook reviews in de regel als reclame worden gezien. “Maar dat is toch hun eigen mening?” klinkt het vaak. Eerder is er geoordeeld dat reviews een dusdanige invloed hebben op het aankoopbesluit van consumenten, dat ze gezien worden als reclame. Dit is zeker het geval wanneer de reviews te lezen zijn op de website waar het desbetreffende product verkocht wordt. Voor reclame geldt geen vrijheid van meningsuiting, en dus moeten ook reviews voldoen aan de relevante regels. We hebben hier het afgelopen jaar meerdere partijen over aangeschreven. Op een website die voedingssupplementen verkoopt, waren er op de reviewpagina van een glucosamine supplement de volgende medische claims te lezen: “Ik heb vele soorten glucosamine uitgeprobeerd i.v.m. knieklachten. Alleen deze dempt de klachten tot nagenoeg 0%.”, “Na inname de volgende dag minder klachten.”, en “Sinds ik dit gebruik, heb ik veel minder last van mijn knieën en gewrichten.” Deze partij heeft laten weten de reviews te zullen verwijderen en hun interne monitoringsproces wat betreft reviews aan te scherpen.
Zelf een monitoring indienen
Ben je een reclame uiting tegengekomen die niet voldoet aan de regels? Als je actief meedoet aan de zelfregulering, spannen wij ons ook graag voor jou in. De cijfers van het afgelopen jaar laten zien dat dit loont! Geef de klacht aan ons door via het digitale meldingsformulier in het klantportaal. Let op: maak je klacht zo specifiek mogelijk, dan kunnen wij er snel mee aan de slag.