Monitoringsresultaten mei t/m juli: dit viel ons op in drie maanden monitoring

14/08/2025

Afgelopen april hebben wij een nieuwsbericht gepubliceerd met inzichten over ons monitoringsproces. Naar aanleiding van de interesse in dat artikel, zullen wij voortaan ieder kwartaal de resultaten van onze monitoring publiceren. Dit keer gaat het om de periode van 1 mei t/m 31 juli. 

In dit overzicht nemen we ook de resultaten van ons Influencer Monitoringsproces mee. Zoals in het vorige nieuwsbericht benoemd, kijken we daarbij niet alleen naar meldingen die wij ontvangen, maar monitoren we ook actief op sociale media, met name op Instagram. We zien daar steeds vaker dat reclame-uitingen worden gedeeld via posts en stories, soms met (onbedoelde) overtredingen van de regels rondom gezondheidsclaims en soms zelfs medische claims. 

Met onze Influencer Monitoringstool kunnen wij deze overtredingen signaleren en het betreffende account aanschrijven. 

Hierbij een greep uit ons monitoringsproces van de afgelopen 3 maanden. 

Influencer monitoring

Met onze Influencer Monitoringstool hebben we de afgelopen 3 maanden gefocust op het signaleren van overtredingen binnen de thema’s probiotica, magnesium, hooikoorts, afvallen en testosteron. Per periode bepalen we welke thema’s relevant zijn en waar de focus op komt te liggen. Het is opvallend dat we de meeste overtredingen signaleerden op probiotica.  

  1. Onjuiste claims over probiotica
    We signaleerden dat er ontoelaatbare claims voor probiotica werden gemaakt in een influencer-video. Probiotica zijn producten die levende micro-organismen bevatten, vaak bacteriën, waarvan wordt beweerd dat ze een gunstig effect hebben op de darmgezondheid. Alleen claims die wetenschappelijk zijn onderbouwd en door de EU zijn goedgekeurd, mogen worden gebruikt in commerciële uitingen. Helaas gaat het op dit onderwerp nog regelmatig mis. Ons doel is niet alleen om uitingen aan te laten passen, maar ook om betrokken partijen te helpen begrijpen waarom een claim niet mag. Zo vergroten we kennis en voorkomen we herhaling. Wij geven daarom altijd een uitgebreide uitleg en benoemen ook de artikelen in de codes die ten grondslag liggen aan het onjuiste gebruik van de claim.
     
  2. Product gepromoot zonder medeweten van merk
    In een andere monitoring zagen we een ontoelaatbare claim over een probiotica product van een specifiek merk, waarin een werking werd beloofd die het product op basis van de ingrediënten niet kan waarmaken. Na contact met het merk bleek dat er geen samenwerkingsovereenkomst bestond met de influencer. Het merk heeft zelf de influencer benaderd en verzocht om het product niet meer ongevraagd te promoten of te verkopen. Dit onderstreept het belang voor merken om zelf alert te zijn en actief te controleren op dergelijke gevallen.  

Reguliere monitoring 

Afgelopen periode ontvingen we 24 monitoringsmeldingen. Onderstaand een aantal processen uitgelicht.  

  1. Claim over bloeddruk bij DHA en EPA
    We ontvingen een melding over een claim voor de bloeddruk in de context van DHA en EPA. Hoewel DHA en EPA onder bepaalde voorwaarden een toegestane claim voor de bloeddruk mogen maken, geldt dat alleen als het product een minimale hoeveelheid van deze stoffen bevat en aan de consument de informatie wordt verstrekt dat het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 3 g EPA en DHA. In dit geval voldeed het product daar niet aan. De labels zijn inmiddels aangepast en daarmee konden wij deze melding sluiten.
     
  2. Medische claims in blogs op commerciële website
    In een andere melding ging het om blogs op de website van een merk waarin medische claims werden gemaakt, terwijl de site uitsluitend gezondheidsproducten verkocht. Omdat medische claims niet zijn toegestaan voor voedingssupplementen of andere gezondheidsproducten, heeft het merk de blogs offline gehaald. We hebben de wens uitgesproken om in de toekomst samen te werken, zodat blogteksten preventief beoordeeld kunnen worden.
  3. Melding door naar de Reclame Code Commissie
    In ons vorige monitoringsnieuwsbericht vertelden wij over een melding met een open einde. Na meerdere vergeefse pogingen tot contact waren wij genoodzaakt de Reclame Code Commissie (RCC) bij het proces te betrekken. Na het aanleveren van aanvullende onderbouwing concludeerde de voorzitter van de RCC dat de betreffende productpagina’s inderdaad in strijd waren met Artikel 2 van de NRC en Artikel 5.1 van de CAG. Via de RCC werd de adverteerder verzocht deze overtredingen te stoppen. Enkele weken later constateerden wij dat de producten daadwerkelijk offline waren gehaald.  


Onderstaande visualisatie geeft inzicht in de resultaten van de klachten die wij vanaf 1 mei t/m 31 juli hebben opgepakt (35 totaal). Het laat zien welk deel van de meldingen succesvol is afgerond en welke nog in behandeling zijn. Daarnaast is het interessant te benoemen dat er 11 meldingen voortkwamen uit onze Influencer Monitoring, wat zo’n 32% van het totaal is.

visualisatie meldingen

Tot slot 

We zijn erg blij dat we, naast onze reguliere monitoring, ook merken en adverteerders kunnen helpen middels onze Influencer Monitoring. Zo signaleren we overtredingen die we anders niet te zien zouden krijgen en blijven we werken aan eerlijke, correcte en wettelijk toegestane informatie richting consumenten. 

Wil je specifieke nieuwsberichten nog eens nalezen? Klik door ons archief heen.

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.