Probiotica als categorieaanduiding

27/10/2025

De term ‘Probiotica’ kan niet langer worden gebruikt als productnaam. Volgens de Europese wetgeving wordt probiotica namelijk gezien als een gezondheidsclaim. En omdat er op dit moment geen goedgekeurde gezondheidsclaims bestaan voor probiotica (met uitzondering van één claim voor levende yoghurtculturen bij lactosevertering), is het gebruik van de term aan strikte regels gebonden. Dezelfde regels gelden voor het gebruik van prebiotica.

In dit nieuwsbericht leggen we uit wanneer en hoe je de term ‘probiotica’ nog mag gebruiken, en wanneer niet.

Waarom ‘probiotica’ als gezondheidsclaim wordt gezien

Binnen de Europese Unie geldt Verordening (EG) nr. 1924/2006, waarin staat dat gezondheidsclaims alleen zijn toegestaan wanneer ze wetenschappelijk zijn onderbouwd en goedgekeurd door de Europese Commissie.

De term probiotica impliceert een gezondheidsvoordeel, namelijk dat het product levende micro-organismen bevat die een positief effect zouden hebben op de gezondheid. Omdat deze werking niet is goedgekeurd, mag probiotica niet als productnaam of wervend element worden gebruikt.

Hoe de term ‘probiotica’ wél gebruikt kan worden

De term probiotica mag uitsluitend dienen als categorieaanduiding, bedoeld als neutrale beschrijving van een groep producten met levende micro-organismen. Daarbij gelden de volgende voorwaarden:

  • Eénmalig gebruik

De categorieaanduiding probiotica mag slechts één keer op de verpakking voorkomen. Herhaling wordt gezien als een (impliciete) gezondheidsclaim.

  • Secundaire vermelding

De aanduiding moet duidelijk ondergeschikt zijn aan de productnaam en eventuele toegestane claims. Dat betekent:
– geen opvallende of wervende opmaak (zoals grotere letters of kleuraccenten);
– plaatsing mag op de voorzijde, zolang het secundaire karakter behouden blijft;
– de productnaam en vormgeving bepalen wat binnen deze kaders mogelijk is.

Hieronder voorbeelden voor vermelding op de voorzijde van de verpakking:


Wanneer ‘probiotica’ niet is toegestaan

  • Niet in de productnaam

Wanneer probiotica deel uitmaakt van de productnaam (bijvoorbeeld “Probiotica Plus”), wordt dit beschouwd als een gezondheidsclaim en is het gebruik niet toegestaan.

  • Niet in promotionele uitingen

Ook in advertenties, socialmedia-posts of andere commerciële communicatie mag de term probiotica niet worden gebruikt, zelfs niet verkapt als categorieaanduiding.

Hoewel de term probiotica niet wervend mag worden gebruikt, is deze wel toegestaan in de navigatie of zoekfunctie van een website. Zo kunnen consumenten producten binnen die categorie eenvoudig vinden, zonder dat dit als gezondheidsclaim wordt gezien.

Conclusie

Het gebruik van probiotica is alleen toegestaan als neutrale categorieaanduiding, die:

  • éénmalig op de verpakking voorkomt
  • ondergeschikt is aan de productnaam
  • geen opvallende of wervende opmaak heeft
  • een secundair karakter heeft
  • en niet wordt gebruikt in promotionele uitingen.

Alle andere toepassingen worden beschouwd als gezondheidsclaims en zijn daarmee in strijd met de Europese regelgeving.

Het correct gebruiken van de termen probiotica en prebiotica vraagt om zorgvuldigheid. De grens tussen een neutrale aanduiding en een impliciete claim is dun. Twijfel je of jouw verpakking of uiting voldoet aan de regels? Neem dan contact op met de Keuringsraad voor advies. Zo weet je zeker dat je communicatie binnen de wetgeving blijft.

Wil je specifieke nieuwsberichten nog eens nalezen? Klik door ons archief heen.

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.