Regels & Wetgeving over geneesmiddelen

Reclame voor zelfzorggeneesmiddelen

Met publieksreclame voor geneesmiddelen bedoelen we het openbaar aanprijzen van geneesmiddelen. Dat mag in Nederland, voor zover het geen receptgeneesmiddelen betreft, maar er zijn wel regels waaraan adverteerders zich moeten houden. De basis is de Code voor de Publieksreclame voor Geneesmiddelen (CPG).

Een geneesmiddel is een middel dat geneest, zou je denken. Maar dat klopt niet helemaal. Volgens de definitie in de Nederlandse Geneesmiddelenwet hoeft een geneesmiddel niet altijd te genezen, en omvat het bijvoorbeeld ook middelen die preventief worden gebruikt.

Definitie geneesmiddel
De definitie van een geneesmiddel is: een product dat bestemd is te worden gebruikt of op enigerlei wijze wordt aanbevolen voor het genezen, lenigen of voorkomen van enige aandoening, ziekte, ziekteverschijnsel, pijn, verwonding of gebrek bij de mens. Dit gebeurt met behulp van een werkzame stof of complex van werkzame stoffen met een beoogd farmacologisch, immunologisch of metabolisch effect.

Zelfzorggeneesmiddelen
Geneesmiddelen waarvoor je geen doktersrecept nodig hebt, worden ook wel zelfzorggeneesmiddelen genoemd. Ze zijn ingedeeld in drie categorieën:

  • UA (uitsluitend apotheek)
  • UAD (uitsluitend apotheek en drogist)
  • AV (algemene verkrijgbaarheid)

Receptgeneesmiddelen
Voor receptgeneesmiddelen is publieksreclame niet toegestaan, maar uitsluitend reclame richting beroepsbeoefenaren (zoals artsen en apothekers). De regels hiervoor zijn vastgelegd in de Gedragscode Geneesmiddelenreclame. De Stichting CGR houdt toezicht op deze Gedragscode. Het secretariaat van de Stichting CGR is ondergebracht bij de Keuringsraad.

De Keuringsraad beoordeelt reclame-uitingen voor zelfzorggeneesmiddelen aan de hand van de Code voor de Publieksreclame voor Geneesmiddelen. Daarbij baseren wij ons op de uitgebreide bijsluitertekst, namelijk de Summary of Product Characteristics (SPC of IB-tekst) zoals die door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) is geregistreerd. Reclame-uitingen mogen nooit in strijd zijn met deze SPC (zie ook artikel 15 van de code) en je mag de eigenschappen van het geneesmiddel niet overdrijven (artikel 7 van de code).

Medische claims
In geneesmiddelenreclame mogen medische claims worden gebruikt, als deze in lijn zijn met de geregistreerde indicatie (de toepassing). In reclame voor geneesmiddelen dienen altijd bepaalde verplichte vermeldingen te worden opgenomen (zie artikel 16 van de CPG).

De Code voor de Publieksreclame voor Geneesmiddelen is onderdeel van de Gedragscode Geneesmiddelenreclame en een uitwerking van de relevante voorschriften uit de Geneesmiddelenwet en de Nederlandse Reclame Code.

Samenwerking met de overheid
Deze code is in nauw overleg met de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd opgesteld. Het toezicht op de Geneesmiddelenwet is deels overgedragen aan zelfregulering.

Bekijk hier de Code voor de Publieksreclame voor Geneesmiddelen.

Ik wil een beoordeling of advies aanvragen, of een melding doen.

Ik heb een vraag over de Keuringsraad, publieksreclame, gezondheidsclaims en/of medische claims.

Door zelfregulering is reclame voor zelfzorggeneesmiddelen in Nederland mogelijk!

– Janine Galjaard, Directeur van de Keuringsraad –

Door zelfregulering is reclame voor zelfzorggeneesmiddelen in Nederland mogelijk!

– Janine Galjaard, Directeur van de Keuringsraad –