Dit is waar de Keuringsraad voor staat

Dit is waar de Keuringsraad voor staat

Dit is waar de Keuringsraad voor staat

Reclame voor geneesmiddelen, medische zelfzorg hulpmiddelen en gezondheidsproducten is toegestaan, maar vergt duidelijke regelgeving. De Keuringsraad ziet toe op naleving van die regels.

De basis van de Keuringsraad is zelfregulering. Dat houdt kortgezegd in: verantwoordelijkheid nemen voor het eigen handelen. Industrie, media en adverteerders nemen hun verantwoordelijkheid en hebben zelf op basis van de wetgeving en in samenspraak met de toezichthouders regels opgesteld waaraan publieksreclame moet voldoen. De Keuringsraad ziet toe op de naleving van die regels. Lees meer over zelfregulering.

De Keuringsraad staat voor verantwoorde reclame binnen de bestaande wettelijke kaders. Wij zorgen ervoor dat reclame voor geneesmiddelen, medische zelfzorg hulpmiddelen en gezondheidsproducten geen misleidende claims bevat. Onze focus ligt op gezondheidsclaims die goedgekeurd zijn door de Europese voedsel- en warenautoriteit (EFSA). Voor claims op kruidensupplementen (botanicals) geldt dat deze claims nog niet zijn beoordeeld. Lees meer over kruidensupplementen.

De bewoordingen in onze claimsdatabase zijn voorbeeldbewoordingen van goedgekeurde claims. We houden een scherp oog op influencers, die een grote invloed hebben op het publiek. We benadrukken dat supplementen bedoeld zijn als aanvulling op de voeding en niet als vervanging, wat ook duidelijk op de verpakking moet staan.

Het is belangrijk op te merken dat de Keuringsraad geen zeggenschap heeft over doseringen; er zijn geen vastgestelde maximumdoseringen waar wij over beslissen. Ons doel is ervoor te zorgen dat reclame eerlijk en verantwoord is, met respect voor de wetgeving en de gezondheid van de consument. 
 
De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →