Opvallende Google Ads uitspraak

Opvallende Google Ads uitspraak

Opvallende Google Ads uitspraak

De rechtbank Gelderland heeft uitspraak gedaan over een zaak waarin een medische zoekterm die uitkwam bij een Google Ad voor een voedingssupplement gezien wordt als ontoelaatbare reclame voor geneesmiddelen. 

Medische zoektermen
De bewuste Google Advertentie voor het voedingssupplement kwam naar boven na het intypen van een medische zoekterm. Alhoewel de adverteerder expliciet  het reclamebureau de opdracht had gegeven dat de Google Ad niet gevonden mocht worden op een medische zoekterm, had zij hier volgens de rechtbank niet voldoende toezicht op uitgeoefend. Zo kwam het dat de bewuste advertentie toch naar boven kwam na het intypen van de medische zoekterm. 
Wat was de uitspraak?
De rechter oordeelde dat de adverteerder in strijd handelt met de Geneesmiddelenwet door zijn reclame te maken op internet voor ongeregistreerde geneesmiddelen(in dit geval producten die door de medische zoekterm als geneesmiddelen worden gepositioneerd). Ditis verboden op grond van de Geneesmiddelenwet. 

Opgelegde boetes
Er werden twee boetes opgelegd wegens overtreding van de Geneesmiddelenwet, van € 101.666 en € 39.667. 

Wat betekent dit voor het gebruik van Google Ads?
Uit de uitspraak volgt dat zoektermen integraal onderdeel uitmaken van een Google advertentie en dat het expliciet uitsluiten van bepaalde categorieën zoektermen je niet vrijwaart van een mogelijke overtreding. Wij adviseren dan ook om bij het gebruik van Google Advertenties enkel te werken met lijsten met exacte zoekwoorden en dit in zijn geheel bij de Keuringsraad ter beoordeling voor te leggen. 

Bekijk de uitspraak hier.

 
 

Flesvoeding gelijkstellen aan borstvoeding – HiPP blijft in strijd met de regels handelen

Flesvoeding gelijkstellen aan borstvoeding – HiPP blijft in strijd met de regels handelen

In het monitoringsproces kan de Keuringsraad op verzoek partijen aanschrijven die zich niet houden aan de geldende wet- en regelgeving. Soms gebeurt het dat de aangeschreven partij het niet eens is met de Keuringsraad. De expertise van de Reclame Code Commissie kan dan worden ingeschakeld. De afgelopen maanden was dit aan de orde bij HiPP. Ondanks een uitspraak van de RCC en het College van Beroep is hun website nog altijd in strijd met de Reclamecode Zuigelingenvoeding. 

Lees verder
Aangepaste Richtlijn Online Vindbaarheid en Adverteren

Aangepaste Richtlijn Online Vindbaarheid en Adverteren

Vanwege de toenemende mate van automatisering door Google en andere zoekmachines, al dan niet gevoerd door AI, was de Richtlijn Online Vindbaarheid en Adverteren toe aan een update. De nodige aanpassingen zijn in samenspraak met de branchevereniging en de NVWA tot stand gekomen.

Lees verder
De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

De Keuringsraad en Kruidvat vieren toelating webshop

Kruidvat is er als eerste drogisterij met een online webshop in geslaagd een toelatingsnummer voor haar website te krijgen van de Keuringsraad. En dat mag gevierd worden, want beide partijen hebben daar de afgelopen twee jaar veel werk voor verricht met een veelbelovend resultaat als gevolg. 

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →