Opvallende Google Ads uitspraak

Opvallende Google Ads uitspraak

Opvallende Google Ads uitspraak

De rechtbank Gelderland heeft uitspraak gedaan over een zaak waarin een medische zoekterm die uitkwam bij een Google Ad voor een voedingssupplement gezien wordt als ontoelaatbare reclame voor geneesmiddelen. 

Medische zoektermen
De bewuste Google Advertentie voor het voedingssupplement kwam naar boven na het intypen van een medische zoekterm. Alhoewel de adverteerder expliciet  het reclamebureau de opdracht had gegeven dat de Google Ad niet gevonden mocht worden op een medische zoekterm, had zij hier volgens de rechtbank niet voldoende toezicht op uitgeoefend. Zo kwam het dat de bewuste advertentie toch naar boven kwam na het intypen van de medische zoekterm. 
Wat was de uitspraak?
De rechter oordeelde dat de adverteerder in strijd handelt met de Geneesmiddelenwet door zijn reclame te maken op internet voor ongeregistreerde geneesmiddelen(in dit geval producten die door de medische zoekterm als geneesmiddelen worden gepositioneerd). Ditis verboden op grond van de Geneesmiddelenwet. 

Opgelegde boetes
Er werden twee boetes opgelegd wegens overtreding van de Geneesmiddelenwet, van € 101.666 en € 39.667. 

Wat betekent dit voor het gebruik van Google Ads?
Uit de uitspraak volgt dat zoektermen integraal onderdeel uitmaken van een Google advertentie en dat het expliciet uitsluiten van bepaalde categorieën zoektermen je niet vrijwaart van een mogelijke overtreding. Wij adviseren dan ook om bij het gebruik van Google Advertenties enkel te werken met lijsten met exacte zoekwoorden en dit in zijn geheel bij de Keuringsraad ter beoordeling voor te leggen. 

Bekijk de uitspraak hier.

 
 

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Monitoringen, wat levert het op? Een terugblik op 2023

Eén van de taken van de Keuringsraad is het mogelijk maken van een level playing field. Partijen die zelf actief meedoen aan de zelfregulering en hun uitingen voorleggen aan de Keuringsraad, hebben de mogelijkheid een monitoringsverzoek in te dienen. Dat wil zeggen dat zij ons (anoniem) attent kunnen maken op uitingen van concullega’s die niet aan de normen van de zelfregulering voldoen. En of dat wat oplevert? Jazeker! Het overgrote merendeel van de aangeschreven partijen past haar uitingen aan. Wanneer wij er onverhoopt niet met hen uitkomen, kunnen we de melding doorzetten naar de Reclame Code Commissie of een handhavende instantie.  

Lees verder
Aangepaste tarieven

Aangepaste tarieven

Vanaf 1 februari 2024 gelden er aangepaste tarieven. De indexering bedraagt 3,5%. De nieuwe tarieven zijn hier te zien. Ook zijn er een aantal nieuwe diensten toegevoegd:

  • Er is onderscheid aangebracht tussen social media advertenties en social media video’s
  • Een nieuwe dienst voor E-tailers afbeeldingen is toegevoegd. Dit zijn de afbeeldingen die op de productpagina’s van retailers en/of eigen website worden getoond. Andere benamingen die wij ook voorbij horen komen zijn A+ content en USP’s.
  • Een nieuwe dienst voor podcasts is toegevoegd.

Lees verder
 Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Beautyclaims en gezondheidsclaims op voedingssupplementen: dit is het verschil!

Een beautyclaim is een positieve bewering over het uiterlijk, waarmee een uiterlijk wordt aangegeven. Er bestaat een dunne scheidslijn tussen beauty- en gezondheidsclaims in relatie tot voedingssupplementen. Tijd voor duidelijkheid!

Lees verder
← Nieuwer    Ouder →