Home

Extra forte, krachtig of sterk

We zien claims, zoals 'krachtig', 'forte' en 'hooggedoseerd', regelmatig voorbij komen. Die claims zijn alleen toegestaan voor vitamines en mineralen als er tenminste 30% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) of referentie inname (RI) per dagdosering in een gezondheidsproduct zit.

Lees verder

Wat is zelfregulering?

De basis van de Keuringsraad is zelfregulering. Industrie, media en adverteerders hebben samen hun verantwoordelijkheid genomen en zelf regels opgesteld waaraan publieksreclame moet voldoen. Zelfregulering is eigenlijk een gezamenlijk traject.  

Lees verder

5 redenen om ons in te schakelen

Reclame voor zelfzorgproducten is toegestaan. Wel zijn er regels waaraan adverteerders zich moeten houden. De Keuringsraad houdt toezicht op naleving van deze regels, maar doet nog veel meer. Daarom geven we 5 redenen om ons in te schakelen.

Lees verder

Opvallende Google Ads uitspraak

De rechtbank Gelderland heeft uitspraak gedaan over een opvallende zaak. Daarin werd een medische zoekterm die uitkwam bij een Google Ad voor een voedingssupplement gezien wordt als ontoelaatbare reclame voor geneesmiddelen. Er werden twee boetes opgelegd wegens overtreding van de Geneesmiddelenwet.

Lees verder

Deze claims over huid, haar en nagels zijn toegestaan

Sterke nagels, glanzend haar en een mooie huid? Veel producten beloven daarbij te helpen. Wat mag er precies op het etiket of in een andere reclame-uiting staan als het gaat om huid, haar en nagels?

Lees verder

Ik wil de Keuringsraad inschakelen

Direct naar inschrijven of Klantportaal

Ik ben op zoek naar informatie

Direct naar codes en andere basisdocumenten

Welkom bij de Keuringsraad

De Keuringsraad is specialist op het gebied van gezondheidsreclame. We beoordelen reclame-uitingen, houden toezicht en geven advies. Onze basis is zelfregulering. We werken nauw samen met de overheid: als de Keuringsraad een reclame-uiting heeft goedgekeurd, weet je zeker dat deze voldoet aan de wet- en regelgeving.

Geneesmiddelen In Nederland mag je publieksreclame maken voor geneesmiddelen. Het moet dan wel gaan om vrij verkrijgbare geneesmiddelen en niet om receptgeneesmiddelen. En er zijn natuurlijk regels waaraan adverteerders zich moeten houden. Lees verder
of ga direct naar de code.
 
 

 

Gezondheidsproducten Gezondheidsproducten vallen in een speciale categorie producten. Hieronder vallen voedingssupplementen en uitwendig te gebruiken gezondheidsproducten. Als je voor voedingssupplementen een effect wilt claimen in een reclame-uiting geldt de claimsverordening als basis. Lees verder 
of ga direct naar de code.
 
 

Medische hulpmiddelen Sommige medische zelfzorghulpmiddelen vertonen een grote gelijkenis met geneesmiddelen. Dit is de categorie die onder de Code voor Publieksreclame Medische (zelfzorg) Hulpmiddelen (CPMH) valt.  Lees verder,  bekijk direct naar de code of ga naar de CE-Check.
 
 

Copyright: © alle rechten voorbehouden door Keuringsraad, KOAG/KAG